LA MARE . PERFIL. OFICIS

(3 comentaris)

Primer de tot fou : MARE. La mare era la filla petita de " cal Ritu ". Una dona molt treballadora,  mai deia prou i era molt reservada. Ni del pare, ni dels meus germans morts, ni de la seva joventut, mai no m'explicà res. Tenia un gran cor i vessava el seu amor vers nosaltres amb escreix.  Ha sigut la nostra guia, el puntal on ens hem recolzat i la llum que ens ha il·luminat.  Sempre valenta,  ens ensenyà,  tant a l'Antón com a mi, a lluitar contra  les adversitats. Ha sigut el nostre pal de paller.  Mare: Et  feies  estimar i respectar sense dir res,  perquè eres molt callada. Quasi sempre vesties de negre, segurament per exterioritzar el pregon dolor, que recalava recòndit en el teu cor. Sempre disposada a fer favors, sense mirar ni riquesa ni pobresa ni molt menys ideologia.  Molt amiga de la seva germana, Marieta, amb qui compartia,  penes,  dolors i alegries.   Molt religiosa, alguns dies feiners anava a missa, tot i tenir molta feina; i cada dia, a la nit resava el rosari.  Mai  s'oblidà de fer-nos resar tan a la nit com a l'aixecar-nos.  La mare y yo La fotografia correspon"al portal de  cal  Mengol"! i la meva mare i jo;   al fons  el corral de " cal Canari ". Sembla que em vulgui agafar les mans i tots dos amb el cap cot, car el sol ens feria els ulls. Segurament era l'hivern  puix jo porto un abric de tres quarts.  Tindria aleshores uns  7anys. Ella vestia de negra; d'aspecte tendre però seriós,   aquí hi escau perfectament la dita de la Mare Teresa de Calcuta : " El fruit del silenci és l'oració, el fruit de l'oració és la fe, el fruit de la fe és l'amor, el fruit de l'amor és el servei  i el fruit del servei és la pau" .   De jove fou  MINYONA - CUINERA  . Com excel.lent cuinera feia uns àpats  que hom és llepava els dits, gastant ben poca cosa. Aquest aspecte el tractaré apart, obrint una pàgina que portarà per títol : " La cuina de la Tereseta Ritu ". Penso que  ho va aprendre quan era minyona a la casa de Doña Rosario.  Un dia,  sense donar-li importància,  em digué que havia servit en una casa molt important de Barcelona i que el cotxe dels senyors pujava,  per una rampa,  fins al pis principal. Desprès d'algunes comprovacions vaig constatar que es  tractava de LA PEDRERA.  La propietaria era Dª. Rosario Segimón i Artells, nascuda a Reus, l'any 1.87l. LLurs pares foren contratistes d'obres pùbliques. Va contraure núpcies amb Josep Guardiola i Grau,  per indicació d'una filla il.legítima anomenada Lola.  El senyor Guardiola va nèixer a l'Aleixar l'any 1.831.  Als 18 anys un amic el va engrescar a provar fortuna a Les Amèriques i a fe de Déu que "l'Indià" la va fer i gran , primer explotant una finca inmensa a Guatemala " El Chocolà ", plantada de café ;  i grans inversions al canal de Panamà, a més d'importacions- exportacions.  Als 60 anys va tornar  a Catalunya i es casà amb Doña Rosario,  que tenia una pell molt blanca,  lacònica,  austera i amb un geni molt viu. : " Gent del Camp, gent del llamp ".La pedrera El matrimoni durà 10 anys.  Fou enterrat l'any 1.901 al panteó que manà construir al cementeri de l'Aleixar.  L'Indià parlava cinc idiomes. La senyora Rosario, amb 32 anys,  es va convertir amb persona molt acaudalada. L'any 1.903 va conèixer a Pere Milà i Camps,  de la burgesia catalana,  germà del primer comte del Montseny, empresari de La Monumental, que era un seductor, un dandy victorià,  al balneari francés de Vichy.  Es casaren l'any 1.905. Les males llengues deien : " Que el Pere Milà s'havia casat amb la vidua Guardiola o amb la guardiola de la vidua ". La construcció de La Pedrera començà l'any 1.910. El 22 de febrer de 1.940 moria el Milà,  de càncer de próstata i la seva muller va viure 23 anys més;  morí als 92 anys i fou enterrada al panteó dels Guardiola,  el 27 de juliol de 1.964, que era també la terra dels Segimón.  La fotografia respon a la façana principal de La Pedrera i en prmer terme el pis principal  on vivia Doña Rosario, i el balcó  on passava moltes estones mirant l'incipient Passeig de Gràcia. L' edifici de La Pedrera fou costejat amb els diners d'en Guardiola ja que en Pere Milà era una butxaca sense fons. La planta principal tenia una superficie de 1.340 metres quadrats i una rampa per pujar el cotxe. La mare segurament fou minonya entre els anys 1.913  i  1.919. Navegant per internet he trobat una data curiosa; resulta que un nebot de la senyora Rosario,  Pere Segimón i Cisa ( l904-1976 ) pintà unmàquina  de  cosir bonic quadre  on  Doña Rosario està al balcó, amb els seus guacamais Gonzalo i Amaya amb la minyona Teresa. Estic esbrinant si és tracta  de la meva mare. La mare a més d'una gran cuinera era una perfecte COSTURERA. Va ésser una de les primeres dones de Vilaplana en tenir una màquina de cosir, marca Singer. Aquesta màquina causà una autèntica revolució a nivell productiu i dins l'àmbit familiar una segona font d'ingresos, a més de ser utilitzada  per la confecció del vestuari familiar. A les nenes des de petites se les ensenyava a cosir,  per això , anar a l'escola,  per elles era anar a costura.  La mare hi passà molt de temps davant la màquina de cosir.  Aquí podria inserir el " Cant de la camisa " de Tomàs Hood que diu : " Amb els dits cansats i masegats; amb les parpelles pesades i enrogides, s'asseu una dona, amb parracs poc femenins, manejant agulla i fil. Cus, cus, cus..La pobresa i la fam, l'encara amb una veu adolorida ". Ara faré una petita història de la màquina de cosir, com atribut d'admiració, que per ella tenia la mare. La primera màquina de cosir, de veritat, fou inventada pel francés Bartolomé Thimonnier, l'any 1830.  Es tractava d'un artefacte de fusta,  cosia amb agulla vertical i tenia un pedal.  Cosia en cadeneta i podia fer 200 puntades per minut. Va tenir 80 màquines per  confeccionar uniformes de l'exèrcit francés.  Un grup d'obrers, temorosos de  que la màquina els deixés sense feina, van destruir el taller i les màquines. L'honor d'haver patentat,  l'any 1846 , la primera màquina de cosir fou d'Elias Howe , aportant a la mateixa el doble fil i puntades amb línia recta. cosir

Singer millorà la de Howe, amb qui tingué un pleit, guanyat pel segon, que a més de l'agulla vertical,disposava d'una palanca ajustable que mantenia la roba al seu lloc i  d'un pedal per fer anar la màquina.


 

Els avantpassats de la mare

Els  pares   foren:  FRANCISCO SALVAT i  AIMAMI,  de Vilaplana,  casat amb MARIA  BIGORRA MARINÉ,  nascuda l'any 1857.  Tingueren quatre fills : FRANCESCA, morta als tres anys ( 1893 ),  JAUMEMARIATERESA  SALVAT  i BIGORRA.( nascuda a  1.894 )   Els avis materns foren : SEBASTIÀ  BIGORRA FIGASOLE  i   TERESA  MARINÉ  i  SALVAT :  tingueren una  filla  la  meva  àvia  MARIA  BIGORRA  i  MARINÉ .  Els  avis  paterns  foren : SEBASTIÀ  SALVAT i  FRAGA,  de  "Cal Casimiro",  i  MARIA  AIMAMI  i  PAMIES.  L'avi patern de l'oncle Rufino era : SIMÓN SALVATFRAGA  i  el  de  la  mare : SEBASTIÀ  SALVATFRAGA, també de " Cal Casimiro ", eren  per  tan  germans.  


 

 

Comentaris

06/11/2008 19:32:17 | Francesc Aixalà Aymamí

Lleixeixo amb curiositat i amb una certa emoció tot el que vas escrivint de la teva història, al veura la fotografia de la teva mara quasi no la recordava, la veritat que quan la vaig coneixer ja era molt més gran que a la foto, pero tota la història de la casa Milà de veritat que m'ha omplert de curiositat. Segueix amb més explicacions que seguin la teva història anirem seguint part de la nostra. Una abraçada

05/03/2009 16:58:58 | Teresa

Bonic relat familiar, alhora que molt interessant.

14/04/2009 16:49:56 | Cecília Solanes

Hola Eladi, he llegit aquesta història de la mare, curiosament estic fent un petit resum per una xerrada que fara el meu marit, Josep M Segimon a la Pedrera properament, estic buscant documentació i remenant per internet he vist la teva web. Hem estat buscant informació del retrat dels Guacamais Amaya i Gonzalo amb la minyona Teresa, per ara no l'hem trobat, si el trobessim intentaria fer-te arribar una foto. El meu marit es fill de Pere Segimon i Cisa, el pintor i sempre guardava fotos del les seves obres.