" CAL PEPET BIDO "
(7 comentaris)L'última casa de les darreres era la fustería del " PEPET BIDÓ ". Era una de les que més freqüentava doncs a més de conversa hi trobava calor a l'hivern i sempre era per mi un divertiment veure com treballava la fusta. El seu nom era JOSEP BIDÓ i SERRES. La seva familia procedía de Mascabrés i s'afincaren a Vilaplana a finals del segle XIX. Va nèixer a Vilaplana 1 de setembre de 1.887, a les 10 de la nit. Li posaren els noms de Josep, Salvador i Magí. Fill de FRANCESC BIDÓ i CANRRUBI, de Vilaplana, paleta i de JULIA SERRES i MESTRE, de 20 anys, filla de Vilanova d'Escornalbou. Avis paterns : PAU BIDÓ i MASSERE, de Vilaplana i de MARIA CANRRUBI, d'Aleixar. Avis materns : MANEL SERRES i COSTA, de Vinebre i de MAGDALENA MESTRE i CAVALLÉ, de Vilaplana. Morí el l3 de desembre de 1.980.
Crec que el " Pepet Bidó ", segons el registre, en primeres nupcies es va casar amb TRINITAT TOST i BIGORRA, de 25 anys, germana del " PEP TEODORO ", van tenir una filla que morí petitona , l'any 1,916 , li posaren per nom LUISA BIDÖ i TOST.
Era d'un caràcter reposat, mai s'atordia per la feina. Anava al seu ritme i no suportava ni correcuites ni entrebancs. A pas lent anava fent les coses. Quan el feien enfadar treia el seu geni, propi d'un home petitonet. Molt xerraire, grasonet, amb un mostatxo blanc-grisenc. Sempre portava el llapis a l'orenella, el metre plegable a la butxaca, una senalla amb les eines i una gorreta per resguardar-se del polsim de la fusteria.
Ara poso una fotografia deixada per la Montserrat Bidó on es veuen els seus pares : el " Pepet Bidó " i la seva esposa Dolores asseguts en una banqueta i dempeus el Josep que tenia uns tretze anys.
Va èsser el fuster de Vilaplana fins a la seva mort. En un principi va tenir la fusteria al carrer Major número 21 però després, on jo el vaig conèixer i tractar a les darreres, a la planta baixa de la casa on vivien. La fustería era un sala rectangular amb una eixida, en front de la porta d'entrada, que donava al corral i als Freginals. Allí hi tenia una gàbia grossa de perdius i dues gàbies petites de caderneres i lloretons penjades a l'escala que pujava cap al pis, amb torratxes de plantes damunt dels esglaons. Al mig de la fusteria hi havia un braser gran amb encenalls i petites fustes que tenia cremant tot el dia per ablanir la cola i ensems escalfar l'establiment. I per descontat el banc de fuster per treballar. Moltes eines les tenia penjades a la paret. El casalot era mig ruinós però d'un encant innegable.
L'ofici de fuster és un dels més antics del món. El primer fuster conegut a l'història fou Noé ; " va dir llavors Déu a Noé : Fes-te un arca de fustes resinoses, la dividiràs en compartiments i la calafataràs per dintre i per fora amb betum " ( Gen. 6, 14 ), cosa que avui àdhuc continua fent-se. L'altre fuster famós fou Sant Josep, l' Evangeli de LLuc ens diu que Jesús se'l conèxia com el fill del fuster. Sigui com sigui , la professió perviu fins als nostres dies, encara que ja té una pendent molt pronunciada per a desaparèixer. On ara hi ha fa font abans hi havia la fustería del " Pepet Bidó "
El fuster d'un poble, com el Pepet Bidó, feia un treball molt variat, ja que tan aviat havia de fer una porta, com una finestra, posar potes a un cadira o a una taula, arrenjar les dogues d'una bota, o d'un carro com fer caixes de mort. Una de les primeres feines que recordo que va fer-me fou posar les rodes de fusta al meu cavall de cartó per a poguer-ho arrossegar per les darreres.
La materia prima d'un fuster és la fusta , que és un material natural, orgànic, format pel conjunt de teixits que constitueixen el tronc dels vegetals llenyosos desprovistos d'escorça, com les coníferes ( toda clase de pins, avets, cedres...) i les frondoses ( roure, castanyer, faig, noguera). La fusta és un material lleuger i alhora té una elevada resistència a flexionar-se. La fusta presenta una sèrie de defectes com la presència de nusos, clivelles i bosses de resina. El " Pepet " casi sempre treballava amb fusta de pi, i alguna vegada de noguera.
Hi ha una extensa gamma de fustes, segons els colors, textures, dureses, resistència i treballabilitat. Per duresa s'enten la resistència que la fusta ofereix a ser penetrada per un altre cos : un clau, la fulla d'una serra ; per densitat el grau d'humitat de la fusta i per porositat la major o menor quantitat d'aigua que la fusta és capaç d'absorbir o de despendre. El " Pepet " sempre deia que una fusta humida no s'hi podia treballar doncs tendia a dilatar-se. La fusta requereix un bon grau de sequedat, puix que és molt sensible a l'humitat i llavors es dilata i quan el clima torna a ésser sec, es contrau. La fusta asserrada s'ha de deixar assecar, per aixó les piles de fusta que tenia, fins a conseguir el grau d'humitat adequat. Un bon assecatge facilita el treball del fuster i evita moviments de contracció - dilatació.
La classificació de les fustes una vegada asserrades és LLÀMINES o XAPES formada per planxes rectangulars de diferentes amplades i poc gruix. I els LLISTONS formats per planxes rectangulars, d'una gran longitud, de secció quadrada o rectangular. Les MOTLLURES formades a partir de llistons amb una gran varietat de seccions ( per finestres, quadres ). Els CONTRAXAPATS i CONGLOMERATS que actualment són les fustes que més utilitzen els fusters, en temps del " Pepet Bidó " eren desconegudes.
Per desenvolupar la feina de fuster utilitzava una sèrie d'eines que ara molts desconeixeu. D'ell vaig aprenda els noms i perquè s'utilitzaven. On treballa el fuster es diu BANC : una taula gruixuda de fusta, amb quatre potes robustes unides per baix amb traversers, un caragol per a subjectar les peces que s'estan fent, i un canaló al costat per posar-hi puntes, martells, ribots... EINES DE SUBJECCIÓ : que ajuden a subjectar la fusta per poder-la treballar amb seguretat. El Cargol de banc eina que permet fixar la fusta al banc de treball per traballar-la comodament. El Congreny aparell format per dues pots que tenen forats, dins el quals passen uns tascons o falques i entre dites pots es posen les peces de fusta encolades, de manera que quedin ben estretes i es faci la seva unió. El Serjant instrument amb la mateixa finalitat que l'anterior emprat pels fusters per a mantenir premudes l'una contra l'altra dues peces de fusta encolades fins que s'hagin enganxat, i serrar-les després. a fi de fer encaixos i entallaments.,
LES EINES DE TALL per tallar o rebajar la fusta. El Ribot que serveix per a rebaixar , polir i allisar les peces de fusta , que tenen una superficie corba. Té una fulla de ferro, de tall generalment recte , amb una obertura al davant per la qual surten els encenalls aixecats de la fusta en treballar-la. La Garlopa és un ribot allargassat proveït de fulla i contrafulla, emprat per a adreçar la fusta, els encenalls que surten són més grosos que els del ribot. La Gúbia i l' Enformador són eines formades per una fulla d'acer amb un tall molt estret i un mànec de fusta per rebaixar la fusta . Buida la fusta i els dóna la forma.
M'agradava molt veure pare i fill ( el Pepet i el Pep Bidó ) com xerracaven amb el xerrac de dues mans. Un a l'esquerra i l'altre a la dreta, acompassats i moguent reiteradament endavant i endarrera , i si trobaven un nus aleshores rumrumejaven entre ells movent el cap i els braços. El Xerrac o serra manual , eina consistent en una fulla d'acer proveïda d'una sèrie de dents agudes que des de les seves vores està subjecta a un mànec, i que moguda reiteradament endavant i endarrera serveix per tallar o serrar la fusta. Quan instal.laren la serra elèctrica tots els nervis acabaren, però tenien que estar molt atents de que els dits no quedessin presoners i els donessin un bon esglai. De dita serra no sortien encenalls, sinó serrines ( serradures) que es feien servir, mollades, per escombrar; en canvi els encenalls eren per encendre el foc.
La serra mecànica també la feia servir amb molta freqüència per serrar boscalls de olivera, de avellaner i de cirerer. Després cada un amb la seva destrall els despellizava per poder-los posar a la cuina. La mare emprava ambdues coses ( encenalls i serradures ) i cada setmana jo les recollia de la fusteria del " Pepet Bidó " . Ve com anell al dit el vers : " Amb la vida fermada per serjants, recullo encenalls i serradures, aixecats per ribot i garlopa. Ho poso al sac de moments perduts, a l'espera de fer-ho servir, per encendre o revifar un foc nou ". Tots tenim a la nostre vida algun que altre serjant que ens apreta ben fort . I a vegades els fruits que donem son serradures.
LES EINES DE TREPAR. Són les que es fan servir per foradar i perforar la fusta. La Barrina per fer foradets a la fusta per poder posar-hi un cargol. Filaberquí per fer forats més grans. Tornavis eina que introduida en la ranura d'un cargol, permeti de cargolar-lo o descargolar-lo per l'efecte sumultàni de la rotació i de la pressió. També es poden considerar eines de trepar les estenalles.
LES EINES DE PERCUSSIÓ. Copejar o donar un cop. El martell serveix per clavar claus. La maça per encaixar fustes donant-li copets o per picar diferents eines de tall com les gúbies. I finalment LES RASPES eines per rebaixar finament la superficie de la fusta o allisar-la, com la llima o el paper de vidre. Una eina molt important pels fuster, i que no pot inscriure amb les anteriors es l'escaire instrument de fusta en forma de triangle rectangle emprat per a traçar angles rectes, lìnies paral-les sobre la fusta, " .
Deixo finalment quan preparava caixes de mort. Si jo feia la torniola per la fustería, quan començava a fer em feia marxar dient : ves escampar la boira que a casa vostre, " batualisto ", ja s'han mort masses. Altres expressions del " Pepet " eren : " Malviatge " " la canalla sempre pixa fora de test " o " radiantre de la canalla ". La fusta de les caixes dels morts era bastant dolenta ( de poca categoria ) per aixó sempre la folrava en roba negre i amb una especie de xinxetes la anava subjectant. La creu del damunt i les nanses dels costat així com les inicials del difunt les comprava. A vegades hi posava borles. Les caixes eren portades a coll i be pels homes veins del difunt. Una de les feines més desagradables era posar el difunt dintre de la caixa i baixar-lo per les escales.
DOLORES BIDÓ AYMAMÍ, nascuda a Vilaplana l'any 1.894 , filla de " Cal Peraire ". Tenia sis anys menys que el " Pepet ". Era una dona que casi mai apareixia per la fustería. Jo la vaig conèxer principalment perquè era molt amiga de la tia " Mengola " , al estiu feien petar la xerrada al carrer ,assegudes amb cadires, junt amb " La Tuies ". Era més alta que el " Pepet ", prima i abrinada, vestida de negre com totes les dones del seu temps. Cabell negre , ondulat. Tenia la cara molt fina i una veu suau. Dels seus llavis nèixia un somriure contagiós. Crec que tenia molt de respecte al seu marit, potser perquè ell era bastant més gran. Va morir relativament jove.
Del matrimoni JOSEP BIDÓ i SERRES amb DOLORES BIDÓ AYMAMI van nèixer dos fills : JOSEP BIDÓ i BIDÓ , nascut 11 de juny de 1.921. Jo el vaig conèixer i tractar després de haver fet la " mili " a Barcelona. Durant aquest període s'allotjava a casa de la seva tieta ROSA BIDÓ i AYMAMI, de cabells rossos, alta i molt xerraire, però alhora molt delicada, casada amb " Tio Pepe · ( JOSEP FERRARONS ), un home trempat i humà, li agradava la música i molt religiós, era de l'Adoració Nocturna i que cada dia anava a missa a l'església dels pares Teatins, carrer Enric Granados- Plaça Letamendi. Els vivien al carrer Aribau Nº 20 cantonada Diputació, pis que des de fa molts anys compartien amb la seva neboda Montserrat el seu marit Josep i els fills. En la meva època d'estudiant universitari els visitava amb certa freqüència. I tant la Rosita com ell sempre estaven al aguait del que em pogues passar. Una familia molt atenta i acollidora.
El " Pep Bidó " era un perfecte conversador. Posava fil a l'agulla en moltíssims temes des de la guerra ( coneixia tots els avions), el temps ( plourà, farà vent..) el futbol ( era un pessimista reconsagrat ), personatges i les seves biografies. Podriem dir que sabia una mica de tot. A més gaudia d'una facilitat de paraula, amb un deix barceloní marcadíssim. Tant a la banqueta de la fustería, com al café o anant passajant per la carretera sempre tenia gent que'l escoltava. Era junt amb el " Pep Carles " ( JOSEP SALVAT i ISERN ) , parent meu , uns dels homes que sabien a la perfecció l'història de VILAPLANA i principalment de la seva gent. El meu parent era inconfundible amb la boina negre al cap i el matxo, crec que fou l'últim que hi va haver al poble. Les xerrades al sortir de la missa major prolongades als malecons de la carretera foren impagables i tradicionals. Morí als 76 anys, solter, un 30 de novembre de 1.998.
El " Pep Bidó ", era un jove alt, esvelt, amb el cabell rissat i ondulat, de color ros , amb un somriure a la cara, molt bona persona, jo casi mai ho vaig veure enfadat. Se semblava bastant a la seva mare inclús amb la veu. Va morir als 80 anys, solter , un 28 de juliol de 2.OO1.
Posaré una fotografia de " La Colla " de teatre feta l'any 1.946 damunt dels malecons del pont del Mariner, deixada pel meu cosi Ezequiel." Som un bon grupet de joves / que amb afició teatral /, en lloc de buscar parella/ no fem més que l'animal " L'Ezequiel és el primer de l'esquerra i es defineix així : " El noi de ca La Mundeta / es creu poeta empedernit/ i el que amb ell se manifesta / és que encara es mama el dit " . El segon molt xicotet es l'Albert de ca La Sofia : " Els jovenets de la colla/ son els dos de cal Sepet / quan els veureu fent comèdia / quedareu amb boca obert ". L'altre és el Sebastià Masdeu ( Rabato ) : " Entre cordes i tramoia/ trobem a l'amic Masdeu / i el veure per les darreres / buscant núvia , repareu ". El que segueix és Victor Anguera : " El noi del Victor, no es broma/ no l'espanta cap paper / qui el veu a l'escenari / no el coneix pas al carrer ". Després l'Aloi Joanpere, el Sebastià Anguera Alberich ( de cal Batjau ), el Melitón Mestre company del meu germà i del cosí " Ritu " ensacant avellanes : " Entre mig del repertori/ em quedava el Melitón / tot solet fent el Tenori / amb son estret pantalón " L'Eugeni Huguet : " Els amics inseparables/ l'Eugeni i Sebastià/ són desitjos insondables / l'escopeta hi anar a cassar ". El Jaume Joanpere Estivill : " És el còmic de cal " Manco "/ qui sempre et fa estar distret / ell apunta sempre al blanco / i dispara a tort i a dret " El Josep Mariné Besora " de cal Sastre " : " Es el noi gran de cal Sastre / un xicot molt seriós / balla i canta com un home / sense esser-ne pretenciós". Josep Salvat i Isern : " El més castís de la colla / és el bon Josep Salvat / té sempre que es faci bulla / per a sortir perjudicat /. I finalment el Josep Bidó i Bidó : " SENS VOLER EM DESCUIDAVA / DEL COMPANY JOSEP BIDÓ / TOT EL DIA LA FESTEJA / PERÒ NO TROBA OCASIÓ " i damunt seu recolzant-se en les espatlles el que sería el seu futur cunyat Josep Aymamí " de cal Secano " o de la tia " Venància ".
L'altre fill va èsser la MONTSERRAT BIDÓ i BIDÓ , nascuda a Vilaplana al carrer Major nª 21 el 10 de febrer de 1.925 a les 9 de la nit. El " Pepet Bidó " tenia 37 anys i sa mare la Dolores 31 .
Aquí teniu una fotografia de la Montse quan tenia 9 anys. El ulls blaus i la carona molt semblant al seu pare. Porta trenes. Molt riallera i optimista. Es una dona que li agrada molt parlar i comunicar-se amb la gent. Té un gran cor i arreplegar al seu entorn a tota la fillada. Ara porta ulleres i el color dels cabells serien....- sort del tint. És de la mateixa volada que la meva cunyada i el meu germà ( al cel sia ).
Es casà amb JOSEP AIMAMI i MASDEU. Fill de : JAUME AIMAMI i MESTRE, i de VENÂNCIA MASDEU i AIMAMI. Els avis paterns foren : JAUME AIMAMI i MUNTÉ, i BÀRBARA MESTRE i FERRÉ. I els avis materns foren : JOAN B. MASDEU i MESTRE i FRANCESCA AIMAMI i BORRÀS. Al casar-se anaren a viure a Barcelona al pis de la tieta Rosita i del tio Pepe, on àdhuc hi viuen, con anteriorment he dit. Va treballar toda la seva vida a la mateixa empresa de detergents. Era molt aficionat a la fotografia i al excursionisme. Als actes importants de Vilaplana mai hi faltaven les seves fotos. Tenia un caràcter obert i comprensiu. Amic dels seus amics. Morí fa uns cinc anys i fou enterrat al cementiri de Vilaplana. Del seu matrimoni han nascut varios fills entre els remarco, per l'amistat, la Montserrat, L'Immaculada , la Mª Jesús i el Xavier. La familia BIDÓ - BIDÓ y la AIMAMÍ - BIDÓ sempre gaudiràn de la meva l'estimació i afecte.