INNOCENTS. INNOCENTADES I L

ELS  INNOCENTS.  Té  un  origen  pagà :  s'ha  de  buscar  en  els  hiverns  rurals.  En  aquesta  època  la  terra  no  és  productiva  i  la  gent  s'entretenia  amb  facècies  i  bromes  de  tot  tipus  per  passar  l'estona.  La  dita  cèlebre  ;  "  De  Nadal  a  Carnestoltes,  set  setmanes  desimboltes  "  és  a  dir,  un  temps  festiu  de  disbauxa,  de   provocació  i  canvi  de  paper  social  entre  els  homes. Una  jornada  de  burla  i  gresca ,  com  aquella  auca  de  final  del  segle  XIX  en  què  es  capgiren  els  oficis  i  beneficis :  les  rates  tancan  els  gats  a  la  ratera,  els  ocells,  els  homes  a  la  gàbia,  els  cavalls,  munten  els  cavallers..etc.  La  festa  que  es  fa   durant  aquest  dia,  sembla  que  hauria  seguit  les  anomenades  "  Saturnals  Romanes "  que  eren  uns dies  on  era  permés  fer de  tot. 

INNOCENTADES. llufaEl  costumari  de  la  festa  s'associa  bàsicament  a  les  llufes :   ninots  de  paper  de  diari  retallat  que  s'intentava  penjar   a  qualque esquena, principalment de la dels més jovenets  i   de les  persones  grans.  També  disfrutavem  anant  a  les  entrades  de  les  cases  i  disparar  el  botó  del  contador  de  la  llum,  quan  es  feia  fosc ,  i deixar la casa  a  les  fosques.  A  més  de  les  llufes  hi  havia  les  enganyifes .  Eren  nombrosos  els  enganys  :  dir  a  una  dona  que  portava  càntirs  que  la  font  de  les  Creus  no  rajava;  dir  al  "Pep  Domingo "  que  li  baixeriem  la  mula  a  ferrar ;  tocar  les  campanes  a  mort ;  que  el  cridaven  a  tal  casa ;  fer-li  portar  un  sac  amb  pedres com  si  fossin  patatas...  Els  ferrers  escalfaven  al  fornal  una  ferradura  vella,  i  quan  era  roent ,  la  tiraven al  carrer,  per  veure  si  algú  la  collia ;  els  fusters  posaven  un  marc  d'una  finestra  recent  envernissada  per  veure   si  els  dits  quedaven enganxats;  els  cafès o  les  tavernes  un  porró  ple  de  vinagre... També   és  un  dia    que  cal  anar  alerta  a  l'hora  de  llegir  el  diari  perquè  segurament hi  haurà  alguna  notícia  falsa  que  posarà  a  prova  l'enginy  i la credibilitat de  la  gent.

INNOCENTADES PERDUDES. enganyifeEn  molts  pobles  del  Baix  Camp  els  fadrins  escol.lien  el  seu  propi  Ajuntament ,  que  es  dedicava  a  dictar  les  disposicions  més  estrafalàries  i  a  fixar  impostos  a  la  gent.  A  Vinyols  els  fadrins  es  posaven  a  les  cantonades  d'alguns  carrers  per  fer  pagar  penyora,  i  a  qui  no  volia  pagar,  el  "  culaven  ", és  a  dir,  l'agafaven  i  li  posaven  el  cul  en  remull  a  la  font , al rentador  o a l'abeurador.  Al  poble  de  Riudecols  els  joves  es  dedicaven a  recollir  els  "Guilandos  de Nostro  Senyor  "  per  les  cases  del  poble.  A  Capafons  els  fadrins  anaven  de  casa  en  casa  recaptant  menjar  i  diners  per  fer  un  gran àpat  al  qual  convidaven  totes  les  noies  del  poble.  Però  el  poble  de  Castellvell  la  va  fer  molt  sonada  com  ho  demostren  aquestes  estrofes  :  "  Al  poble  de  Castellvell/  tots  són  petits  i  dolents/  que  fan  pagar  " la  banya  "/ el  dia  dels  Innocents ,/ La  banya  era  un  impost  que  es  feia  pagar  a  la  gent  de  Reus  que  pujaven  a  la  festa  d'hivern  d'aquest  poble,  que  esdevingué  municipi  independent  de  Reus,  l'any  1.854.  EL BIBESTÓ.  nicolau  Una  antiga  consueta  del  monestir  de  Sant  Pere  de  Rodes,  ens  explica  com  es  feia  l'elecció  :  "  El  dia  5  de  desembre ,  vigilia  de  sant  Nicolau  de  Bari  (  patró  dels  escolans  ),  desprès de les vespres, els  escolanets  es  reunien  a  la  Sala  Capitular ,  per  elegir entre  ells  qui  havia  de  ser  bisbe  dels  nois  ( Bisbetó ).  A  continuació  l'elegit  repartia  entre  els  seus  companys  els  càrrecs  d'arxipreste ardiaca, i  vicari  general.  Acabades les  completes  l'escolania  entrava  al  temple  cantant  el  Tedéum, i  es  dirigia  a l' altar  major,  davant  del  qual  el  bisbetó  feia  una  llarga  pregària,  i  desprès  donava  la  benedicció  a  tots  els  presents.   Però  era  el  dia  dels  Sants  Innocents  quan  començava  el  breu  mandat  del  bisbetó  tant  a  les  Catedrals  com  en  els  monestirs :   Vint- i - quatre  hores,  com  a bisbe  dels  infants,  oficiava  i  sermonejava,  seguit  de  tota  una  cort  d'acòlits,  semblan  a  la  dels  bisbes.  Era  costum  elegir  el  més  menut  i  el  més  ingenu.  Començava  a  les  vespres  del  dia  abans  dels  Sants  Innocents  en  el  moment  del  cant  del  Magnífcat  :  "  deposuit  potentes  de  sede  et  exaltavit  húmiles "   o  sia,  desposseií   els  poderosos  del  seu  lloc  i  enaltí  els humils ,  així  s'iniciava el  regnat  fins  a  les vespres  del  dia  28.  montserrat

Aquesta  costum  àdhuc  es conserva  al  Monestir  de  Montserrat, però  amb  moltes  i  importants  diferències  : La  festa  comença  el  dia  de  Santa  Cecilia  (  22  de  novembre ),  patrona  de  la  música,  quan  entre  tots  els  escolans  nouvinguts s'escull el  que  farà  de  Bisbetó,  un alumne  de  primer  curs,  un  infant  de  10  anys,  a  través  d'unes  eleccions  primàries.  El  dia  6  de  desembre,  festivitat  de  Sant  Nicolau  de  Bari,  patró  dels  escolans, aquests  procedeixen a  la  investidura  del  Bisbetó de  l'any  en  curs.  La  cerimònia  és  solemne  i  el  Pare  Abat  atorga  a  l'escolanet  escollit  la  representació  de  la  màxima  autoritat (  durant  aquest  dia )  i  l'imposa  les  insígnies  que  lluirà  (  mitra,  pectoral,  anell   i   bàcul ).  A  més  designa  els  càrrecs  que  l'acompanyaran  en el  seu exercici.  Però  tot  es  desarrolla  el  dia  de  Sant  Nicolau  i  no  el  dia  dels  Sants  Innocents.

matançaELS SANTS INNOCENTS.  El  cristianisme  va  convertí  aquesta  festa  en la  dels  Sants  Innocents,  molt  poc després  del naixement  de Jesús . L'Església  commemora  la  matança  d'infans  que  va  ordenar  el  rei  Herodes  quan  va  conèixer  la  notícia  del  naixement  de  Jesús , per  molts  jueus  el  Messies  esperat,  el  Rei  dels  jueus, i  això  lògicament  a  Herodes  no  li  feia  cap  gràcia,  ja  que  tenia  por  que  aquell  nounat  li  prengués  la  corona.  Així  ho  expressa  la  cançoneta :    "Estan  a  la  cambra  amb  son  fill  amat,/  remor  va  sentir-se  per  tot  el  veïnat,/  era  el  rei  Herodes amb  la  seva  gent/ que  feia  matar-ne  tots  els  innocents/ ". Molts  teòlegs  consideren  els  Sants  Innocents  els  primers  màrtirs  del  Cristianisme.  Segons  L'Evangeli  de  sant   Mateu , el  propi  Herodes  va  convocar  els  Grans   Sacerdots  de  Jerusalem  perquè  li  diguessin  en  quin  lloc  havia  de  nèixer  el  Messies.  Fins  i  tot  va  cridar  els  Mags (  els  considerats  Reis  d'Orient ) perquè  un cop  haguessin  visitat  el  Messies  guiats  per  l'estrella  tornessin  cap  a  Jerusalem  i  li  fessin saber  el  lloc  exacte  del  naixement.  Els  Mags  no  en van  fer  cas,  i Herodes  indignat  ordenà  que  del  poble  de  Betlem  i   rodalies , en matessin  tots  els  nens  de  dos  anys  en  avall.  El  nombre  exacte  de  nens  morts  es  desconeix,  alguns  historiadors  han  donat  la  xifra  en  14.000,  però  no  hi ha  cap  fons  documental  que  ens  permeti  constatar  l'exactitud.  L'emperador  Justinià  va  manar  edificar  a  Constantinopla  una  església  en  honor  dels  Sants  Innocents, i  es  fixar  el  28  de  desembre  per  acostar-la  al  naixement  de  Jesús.

L' HOME  DELS  NASSOS. La  gent  gran  ens  feia  creure  que  avui  31  de  desembre  passava  pel  carrer  l'home  dels  nassos , que  tenia  tants  nassos  com  dies  té  l'any.  Però  els  nens   no  filosofem  i  crèiem  tots  que l'home en questió seria un malparat amb  365  nassos. ¡  quina  fatxa  o  pinta  tindria  ! .  Això  feia  que  ens   mobilitzéssim  per  tot  el  poble, i  quan  un  preguntava  : Ja  has  vist  l'home  dels  nassos ? ,  al contestar que  no,  llavors  deien  :  doncs  fa  poc  que  ha  entrat  a  comprar  a  "  cal  Teodoro  ", afanyeu-vos  que  pot  ser  molt  a  prop .  Un  èsser  fantàstic  que  posseeix  tants  nassos  com  dies  té  l'any :  un sol  nas  però  d'una  mida  considerable.  Això  ha  donat  peu  al  CAPGRÒS  (  com  a  Tarragona ) trencant-se  aquest  innocent  engany  infantil  de que  és  un  personatge  mític,  imaginari, no  real  que  apareix  l'últim  dia  de  l'any.  Es  diu  que  és  una  tradició  inspirada  en  el  déu  romà  JANUS  que  tenia  dues  cares  en  un  mateix  cap,  una  amb  aspecte  d'ancià,  degut  al  temps  que  s'acaba,  i  l'altra  amb  aspecte  de  nen,  per  l'any  que  comença , i que  justament  el primer mes porta  el  seu  nom,  gener (  Januarius).  "  Per  Sant  Silvestre,  un  any  se'n  va  i  un   altre  resta  " ,  últim  dia  de  l'any  (  31  de  desembre )  se  celebra  Sant  Silvestre  ,  un  Papa  que  va  viure  el  segle  IV. 

ARBRE DELS NASSOS. Antigament  havia  estat  representat  per  un  arbre,  a  la  soca  del  qual  viu  l'Home  dels  Nassos,  que  aquest  dia  es  vesteix  tot  ell  de  fulles  de  dotze  arbres  diferents  ( els  mesos )  i  de  quatre  colors  (  les  estacions ).  Segons  Joan Amades  "  probablement  l'Home  dels  Nassos  és  la  darrera  gradació  de  l'esperit  de  la  vegetació "  ,  encarnat  en  la  figura  de  l'arbre  i  de  L'Arbre  del  Nassos.  Segons Nell  Parrot  estudiant  les  representacions  de  l'arbre  sagrat  a  Mesopotàmia  "  no  hi  ha  un  culte  de  l'arbre  mateix,  sinó  que  sota  aquesta  figuració  s'amaga  sempre  una  entitat  espiritual  "  . Segons  l'historiador  i  etnòleg  Mircea  Eliade  assegura  " que  els  antics  santuaris  sagrats  estaven  constituits  per  un  arbre  i  que  aquest  mateix  arbre  era  l'habitació  del  déu  de  la  fertilitat  i  de  les  ciències  fertilitzadores" .  En  la  Bíblia  trobem  l'Arbre  de  la  Vida  i   l'Arbre  de  la  Ciència  del  bé  i  del  mal  (  en  certa  forma  personificació   de  Déu  )  com l' Arbre  de  Guernica  (  personificació  del  poble  vasc ). Tant  l'Arbre  dels  Nassos,  com  la  seva  personificació  en  l'Home  dels  Nassos  haurien  d'haver  estat  més  enllà  d'un  personatge  enigmàtic   fruit  de  la  imaginació  popular,  les  dues  cares  d'una  mateixa  i  única  divinitat  precristiana.  Per  això ,  quan  el  cristianisme  naixent  es  volgué   apropiar  de la  imatgeria  de  l'arbre,  i  assimilà  el  Tió  com   element  sagrat  definidor  del  Nadal,  l'anomena  sense  embuts  "  tronc  de  Déu  ".   

 L' HOME DELS NASSOS PERSONATGE INICIÀTIC. En  alguns  pobles  tancaven  els  infants  que  volien  veure  l'Home  dels  Nassos  en  una  cambra  fosca  com la  gola  del  llop, i  quan ja  feia  estona  que  estaven  tancats  i  començaven  a  inquietar-se ,  des  de  fora  feien  grinyols,  esgarips  amb  la  voluntat  manifesta  d'espantar.  Després  els  ruixaven  amb  aigua  i  així  rebien  un  bateig  previ  o  simultani  a  la  visió  de  la  divinitat ,  representada  per l 'Home  dels  Nassos .  En  diferents  pobles  de   Catalunya  encara  es  diu  avui :  "  al bell  punt  del  migdia  hom  el  troba    (l'home  dels  nassos  ) al  peu  de  la  pica  de  l'aigua  beneita,  on  el  poden  anar  a  veure  els  qui  ho  desitgin  ". L'Home  dels  Nassos  aranès  és  un  personatge  que  té  tants  nassos  com  dies  de  l'any han  passat,  però  els  perd  tots  la   matinada  de  Cap  d'Any.  Desprès  recupera un  nas,  i  un  segon  al  dia  següent ,  i  així  successivament  fins  que  queda  proveït  de  tres-cents-seixanta -cinc  a  final  del  cicle  anyal.  Segurament  pot  estar  relacionat amb  l'UJANKO  basc,  èsser  mític  que  experimenta  una  disminució  del  seus  ulls  fins  arribar  només  a  un  el  darrer  dia  de  l'any.  La  simbologia  cristiana  ha  tingut  la  idea  mateixa  de  Déu  representant-lo  amb  un  ull,  encara  que  fos  dintre  d'un  triangle  (  un  sol  Déu  amb  tres  persones  .  I  fent  una  anàlisi  etimològica  detallada   del  nom  en  euskera  ens  portaria  a  identificar-lo  amb  el  mateix  nom  de  Déu  :  "  JAINKO  ".