Accepto
Aquest web utilitza la cookie _ga propietat de Google Analytics, persistent durant 2 anys, per habilitar la funció de control de visites úniques amb la finalitat de facilitar-li la navegació pel lloc web.
Si continua navegant considerem que està d'acord amb el seu ús. Podrà revocar el consentiment i obtenir més informació consultant la nostra Política de cookies
Tornar
Escola | Revista 52

La meva visió de l’Educació Secundària

Reconec que treballar amb adolescents no és fàcil, mai ho ha estat, com no ho és treballar amb persones, amb les seves característiques personals, amb els seus problemes...amb tot allò que ens fa únics a cadascú de nosaltres per bé o per mal.

Però malgrat la proliferació de notícies negatives (i algunes catastrofistes)sobre agressions a l’escola, bullying entre alumnes, estrés i desànim del professorat, resultats negatius en proves PISA i anàlisis de tota mena sobre el fracàs escolar- dades que malauradament formen part de la trista realitat del nostre dia a dia- no m’agradaria que aquest fos un article més per instal·lar-nos en la queixa i en la impotència que sovint ens acompanya als que ens dediquem a educar en aquesta etapa tan complexa per a l’ésser humà. Si ens quedem instaurats en la queixa, en l’ autocompassió i els sentiments d’impotència, no tirarem endavant, tot i que aquests sentiments és fàcil que ens acompanyin degut a les múltiples dificultats que acompanyen el nostre dia a dia: les dificultats a l’aula amb determinats alumnes ja sigui per passotisme, mal comportament, manca d’atenció,etc.; les dificultats amb els qui estan al capdavant de les lleis d’ensenyament amb canvis de lleis d’educació constants segons el color polític del govern que mani en aquell moment (mai una democràcia ha patit tants canvis de lleis i plans estudis en tan poc temps), les dificultats amb el tracte i la desconfiança dels pares cap als educadors (hem passat del pare que li diu al fill “Què has fet?” al pare que li diu al professor o professora “Què li ha fet al meu fill?”) , i les dificultats que ens imposa una societat on els valors que predominen són diametralment oposats als valors que es volen potenciar des de les escoles i instituts d’ensenyament secundari (amb el desavantatge que a l’escola només hi passen 6 hores de les 24 que té el dia...), per no parlar de la múltiple paperassa (programacions,i documentació vària) que inunda cada dia més el professorat. Però és clar, l' única cosa que veuen molts des de fora són les llargues vacances del professorat. Obliden que la nostra jornada laboral diària no acaba com en altres feines quan marxem de l’escola (les hores de classe són només la punta de l’ iceberg), sinó que continua durant moltes hores cada dia (cal corregir, preparar classes, fer programacions, preparar activitats vàries, fer formació....).

Però tal com deia en començar,no voldria instal·lar-me en la queixa. El pitjor que ens pot passar com a educadors és deixar-nos endur per la por al fracàs i el desànim i que això ens paralitzi i no ens deixi avançar.

La nostra tasca no és fàcil, però tot i les múltiples dificultats abans esmentades, també té els seus moments bons .

A diferència d’altres feines, la nostra satisfacció i el bon resultat de la nostra feina no es veu al moment, sinó que cal esperar. De vegades dies o mesos i de vegades anys. Però quan arriba penses que totes les penalitats que has passat han valgut la pena perquè no hi ha satisfacció més gran al món que veure que aquell alumne s’ha superat a si mateix i se n’ha sortit. De què?Doncs de la matèria que suspenia, de les dificultats de relació amb els companys, d’adquirir més autoestima....o de mil i una situacions més. He vist canvis sorprenents en joves dels que no s’esperava gran cosa a 1r d’ ESO i que a 4t han millorat considerablement, tant a nivell personal com en rendiment acadèmic.

I és que penso que malgrat és comprensible que determinades circumstàncies poden fer que els nostres alumnes es desanimin i puguin pensar a tirar la tovallola, els que els eduquem no l’hauríem de tirar mai. Crec que és important que els educadors demostrem que creiem en ells malgrat que no sempre sigui fàcil- perquè no oblidem que som humans - .

Al meu entendre,el professor de secundària avui dia ha de ser algú que tingui la capacitat de fer-se “seus” els alumnes perquè sap escoltar-los, que sap captar les seves necessitats personals i afectives, captar el que veritablement s’amaga darrere les seves actituds, el seu llenguatge verbal i corporal. No és un súper-home ni una súper-dona, no és infal·lible, però sap ser sensible a les necessitats dels seus alumnes, o si més no, fa tot el possible per ser-ho i per fer el que creu millor per a ells,p er ensenyar-los a trobar-se a si mateixos i seguir el seu camí. En aquest sentit van prenent força conceptes com el de “aprenentatge cooperatiu” o el treball per “intel·ligències múltiples”, un concepte aquest darrer que, en resum, busca que l’alumne pugui desenvolupar les seves habilitats personals (siguin aquestes plàstiques, musicals, matemàtiques, etc... ) valorant-les totes per igual i amb una manera de treballar que integri diverses habilitats .

El professor mai no ha de substituir els pares en aquells aspectes que els han de ser propis. No podem pretendre que l’escola ho solucioni tot ni responsabilitzar-la de l’educació (o manca d’educació) dels nois i noies. Crec que la tasca educativa ha de ser compartida entre família i escola, tots dos a una en benefici de l’alumne. I la implicació dels pares comença per confiar en el centre i en els educadors, i continua per fer un seguiment periòdic (més o menys sovintejat segons es pugui, però periòdic) de la vida escolar del seu fill o filla.

Costa lidiar amb una generació que anomenem “zapping” poc acostumada a tenir paciència, a saber esperar, a esforçar-se per obtenir resultats. D’altres alumnes, massa acostumats a sentir que no fan res bé , acaben creient que no són capaços de fer res i acaben abandonant... malauradament sovint això els porta a cridar l’atenció de manera més o menys molesta durant la classe o a casa. Cada cas és un món, però sovint valorar-los allò que fan bé enlloc de recordar-los constantment que són un desastre acostuma a ajudar força. Tot i així, en alguns casos, és obvi que per bo que sigui el qui educa (sigui pare, mare o professor), no podrà educar quan el noi o la noia no vol que l’eduquin .

El professor de secundària ja no hauria de ser un simple transmissor de coneixements, sinó que ha de ser una mena de guia o acompanyant que orienta l’alumne en la matèria que ell imparteix, que l’ajuda a seleccionar la informació i a aprendre a ser crític i alhora a valorar la matèria que ensenya. En un món on la informació es pot trobar ràpidament i en abundància, el que cal ensenyar és a fer tria d’aquesta informació, aprendre a pensar, a ser crític, a comunicar-se més que no pas limitar-se a memoritzar o adquirir coneixements.

I és fruit d’aquest acompanyament en coneixements, però sobretot en valors i actituds, que el professor es guanya l’estima i l’apreci del seu alumnat i esdevé líder. No té sentit un lideratge guanyat per la por i en canvi no té preu aquell lideratge fruit de l’admiració i l’estima del teu alumnat. A diferència de l’alumnat d’infantil o primària que acostumen a idealitzar i estimar el i la mestra de la seva classe de forma natural, els i les adolescents d’entrada avaluen molt més durament els seus professors i professores per decidir si mereixen o no el seu apreci personal.

Ens trobem davant un alumnat sovint més mancat de afecte, valors i d’altres aspectes fonamentals com el respecte, l’empatia,etc... que no pas mancat de coneixements (tot i que també), però aquests darrers poden assolir-los amb molta més facilitat que anys enrere i, en canvi, l única manera d’assolir els primers és mitjançant la convivència amb altres companys i la guia d’un professor que a la seva manera els apreciï i sobretot estimi la seva feina. És el que només un professor amb amor i autèntica vocació per la seva feina pot aconseguir. I és aquesta vocació la que li dóna forces per continuar malgrat el passotisme, la desconfiança, els canvis continus de lleis per part de l’administració i totes les altres dificultats que hem esmentat abans.



Ester Pasqual




+ Publicar el meu comentari
Cercar
Publicitat
Opinio online
comentaris Comentaris recents
Pitxi

Jóvens de Vilaplana

Crec que feia temps que no sorgia un grup de joves tan dinàmic, participatiu i que vetlli tant pels interessos de tota la nostra...

Josep Maria Garcia Abelló

Sobre els Bolets

Per a tots els afeccionats als bolets i a la bona literatura, els recomano aquest article de Mariona Quadrada sobre les espècies...

Josep Bigorra

Felicitats al Grup de jóvens

Sempre he trobat molt poc graciós això d'escriure en anònim, així que no costa res donar la cara. Les coses clares, des del primer...

Un Que Contrasta Les Notícies

Felicitats al Grup de jóvens

Ahir, tot molt bé, però no pengen tantes medalles. M'ha arribat de fons oficials que l'alcalde i demés perslonal de l'ajuntamen,t a...

Miguel y Espe

El títol, posa-li tu

Moltes felicitats pel vostre bon fer en aquest meravellós *rinconcito* on amb tant afecte se'ns tracta i se'ns alimenta. Una abraçada

Albert Aragonès

Poema de Festa Major: l'envelat d€Oleguer Huguet

Gràcies per l'elogi, Pitxi. Trobo que el format web d'aqueixa mena de treballs és ideal i és millor que reserveu el paper per als...

Pitxi

Poema de Festa Major: l'envelat d€Oleguer Huguet

A nivell de vàlua filològica, sens dubte, és un dels millors articles que s'ha publicat a Lo Pedris des de que al 2000 va sorgir a la...

Eladi Huguet Salvat

La cançó del vell Cabrés

Com podreu veure l'últim alcalde que signa el manifest és el de Vilaplana, l'amic Tomas Bigorra.

Albert Aragonès

Poema de Festa Major: l'envelat d€Oleguer Huguet

Prova de posar-te en contacte amb l'editorial: http://www.pragmaedicions.com/

Josep Ma.Fernando Villasevil Escofet

Poema de Festa Major: l'envelat d€Oleguer Huguet

Me encantaria moltissim poguer adquirir el llibre Flames de Teia (Jaume Marine) no se a quina botiga a on ho puc trovarlo. Visc a Londres...

Eduard (lamussara.org)

El Senglar (II part)

Una molt bona iniciativa!! Esperem que el temps acompanyi.

Jaume Queralt

El cultiu casolà de la gírgola (II Part)

Veure el video de Jaume Queralt

Joan Mº Rius Serra

L'optimisme com a virtut

Benvolguts, com a descendent de La Mussara ( des de 1694 ) m’agradaria saber si hi ha alguna recerca feta, referent a la població...

Sergi

Apunts sobre el teatre

Pregunto,,,,,,,,,,¿¿¿¿¿¿¿ a dia d'avui 20 de juny del 2009, s'ha fet alguna cosa????, perque la conexiò que continuem tenin tots...

Salvador Juanpere

Han de passar vint dies

Estimat Eladi: T’agraeixo el comentari aquest de l’acte de presentació del llibre al Centre d’Art Santa Mònica d’ahir, i...

Eladi Huguet Salvat

De llibres

Salvador et felicito. El teu enginy no para. Sempre tens la motivació necessària i adequada. És veu palesament que has...

Raquel

El carrer de la fe

Ja veig que m'hauré de tornar a donar d'alta al FaceBoock... Gràcies, sergi.

Raquel

Lo català de Vilaplana: l'article definit LO [lu] (1)

Sembla que ja ha començat la campanya electoral per les europees, encara que sigui de manera soterrada...

Eladi Huguet Salvat

L'optimisme com a virtut

Hola Sergi: Magnífic el blog de La Mussara. He de fer-te unes petites observacions. L'oncle Ambròs es deia AGUSTENCH i HUGUET i es...

Eladi Huguet Salvat

Contes reciclats

La iniciativa portada a terme per l'Ajuntament de Vilaplana de donar vida i color al poble de La Mussara, no d'un simple llogaret,...

Raquel

L'equip de govern diu no a la dimissió del subdelegat

Coincideixo totalment amb el comentari anterior.

elsemanaldetarragona

Lo català de Vilaplana: l'article definit LO [lu] (1)

me parece muy bien esa propuesta. ¿porque no hacen ustedes lo mismo en el gobierno tripartito de la generalitat de catalunya?

Eduard

Exposició sobre el poema d’Eduardo Galeano “Los Nadies”

Fa una mica de "cosa" això d'opinar així en públic, però suposo que és cosa de la primera vegada només. Per la meva part espero...

Eduard

L'equip de govern diu no a la dimissió del subdelegat

Trobo una gran idea la col·locació de tots els rètols que esmenteu, com homenatge a la gent que hi va viure i per preservar la...

Raquel

Presentació de l'agenda llatinoamericana i mundial 2001

Docns mira, ara sí que no estem gaire d'acord. Trobo que l'insult és una cosa totalment innecessària, que diu molt poc a favor de qui...

Articles recents
Passatemps, Portada

Passatemps 96: KAKURO

El KAKURO és un passatemps que és com una barreja de mots encreuats i...
Què passa, Notícies, Portada

El pulsòmetre 96

PUJA La bona educació del poble de Vilaplana. BAIXA L’absorció...
La nostra gent, Records, Portada

La font del Llop

Publiquem el text de la Carme Sabater i les fotos que ens ha fet arribar sobre aquesta font...
Recerca, Natura, Portada

Tuc de Ratèra

Torna l’estiu i toca evitar la calor. Anem, doncs, altra vegada cap al Pirineu. Al...
Literatura, Lingüística, Portada

La mort secreta de les paraules: lejia

La paraula d’aquest número és lejia. Lejia és, clarament, una...
Història, Història local, Portada

El €CINE MODERNO€ de Vilaplana

“... [Mientras] usted se paseará con su señora por el Paseo de la...
Recerca, Cuina, Portada

RECEPTES D'ESTIU

Som-hi! A preparar coses fresques que ja ens ha arribat la calor. A qui no li agraden els...
Què passa, Activitats, Portada

Per Sant Jordi... Himnes!

Per Sant Jordi, enguany vam llegir cançons que per la seva repercussió, podem...
Entitats, Ampa escola, Portada

La Diada de Sant Jordi a Vilaplana

La jornada va començar amb la parada de llibres i roses a la plaça de la Riba a...
Què passa, Notícies, Portada

Xerrada sobre els gats de carrer

El passat 5 de maig, dintre dels actes de Sant Isidre, vam poder gaudir d’una xerrada en...
Què passa, Activitats, Notícies, Portada

Sortida per conèixer millor els MUSSAGATS

El dijous 18 d’abril vam anar amb l’Eva i l’Anabel a veure els llocs on...
Entitats, Escola, Portada

Les notícies de MUSSAGATS

Aquest curs els nens i nenes de la classe d’Educació Infantil vam haver de triar...
Història, Masos, Portada

La Mussara: ABADIA

SITUACIÓ Entre l’església i l’Ajuntament. La façana...
Història, Masos, Portada

La Mussara: AJUNTAMENT

ALTRES NOMS També anomenat ca la Vila. SITUACIÓ Entre...
Opinió, Què passa, Articles, Activitats, Portada

Crònica de l€acte "Passar a l€ofensiva: diàleg sobre el nou llibre de Josep Manel Busqueta"

El passat 30 de maig, l'espai inferior de la Plaça de la Riba es va omplir...
Entitats, Jubilats, Portada

Excursió a Balaguer i a Lleida

El dia 21 de març, una quarantena de jubilats de Vilaplana vàrem fer una...
Què passa, Notícies, Portada

Endavant, convivint en actitud positiva. La vellesa.

Sabíeu que la ment és més flexible del que imaginem? Desenes...
Què passa, Música, Portada

FABRIZIO DE ANDRÉ

L'11 de gener de 1999 s'apagava per sempre la veu de Fabrizio De André en un...
Editorial, Butlletins, Portada

Lo Pedris 96 (juliol 2024)

Viatjar i... què més? Actualment, viatjar ha esdevingut tan fàcil que...
Què passa, Activitats, Portada

La Fira de Sant Isidre

La quarta edició de la Fira de Sant Isidre va ser el dissabte, 11 de maig, en...
Què passa, Notícies, Portada

El món de les colònies felines des del punt de vista d'un veterinari

A hores d'ara suposo que tots coneixeu a Mussagats, l'Associació que...
Recerca, Medicina, Portada

Cuidar la persona cuidadora

Per molt que intentem negar o evitar, més tard o d'hora inevitablement ens trobem...
Recerca, De cinema, Portada

La caça de bruixes

Ja abans del final de la Segona Guerra Mundial, molts veien als aliats soviètics amb...
Entitats, Portada, Ajuntament

Reciclar: un hàbit que surt a compte.

El fet de generar deixalles i el seu tractament després que el producte hagi estat...
La nostra gent, Entrevistes, Portada

Entrevistem a Josep Serres i Josep Cabré

Fa pocs mesos es va consumar la desaparició de la Cooperativa Agrícola de...
Passatemps

Passatemps 95: WORLDLE quilòmetre 0

Un dels jocs més populars per internet és el WORDLE. Va ser creat durant la...
Història, Masos

Masos i cases del terme de la Mussara: Cal Rafael

SITUACIÓ Conformen un conjunt de cases entre mitgeres amb Cal Cassoles i Cal Marc,...
Història, Masos

Masos i cases del terme de la Mussara: Cal Po

SITUACIÓ És l’única casa que queda a la part sud del bassot, a...
Recerca, Cuina

€Amanida de taronja€ i €Arròs de costella de vedella€

Temps de primavera i potser algun dia de calor. Us faré un parell de receptes que no us...
Recerca, Medicina

El deteriorament cognitu en la vellesa

Quan parlem d'envelliment normal, cal considerar que aquest procés es pot donar de...